Przejdź do głównej zawartości

Franz Kafka na ekranie #notatka o filmie

Franz Kafka na ekranie...

W kulturze XXI wieku rozwinął się prąd, który współczesna humanistyka określa jako metamodernizm. W dyskursie kulturowym metamodernizm obejmuje literaturę, sztukę, filozofię i ogólnie rzecz ujmując myśl humanistyczną. Prąd ten balansuje między założeniami modernizmu i postmodernizmu, z całą pewnością zachowując postmodernistyczną intertekstualność.

Przełom XIX i XX wieku to czas wielkich przemian w przestrzeni ówczesnej kultury i sztuki. Jest tak, ponieważ w tym czasie zaczyna się rozwijać modernizm i awangarda, a z nimi nowe nurty i kierunki w sztuce, w tym również w literaturze. Na początku dwudziestego stulecia niemały wpływ na literaturę ma także psychoanaliza. Wśród modernistycznych nurtów i stylów literackich pojawiają się takie jak symbolizm, egzystencjalizm, ekspresjonizm, dadaizm, futuryzm, czy surrealizm. Przełom wieków jest również czasem wyzwolenia twórczego i zerwania ze wcześniejszą estetyką, realizmem i klasycznymi konwencjami. To czas prób i eksperymentów twórczych. Czas wprowadzania nowych form obrazowania rzeczywistości, przy czym szczególne znaczenie miał symbolizm i ekspresjonizm.

Do czego zmierzam tym krótkim wstępem? Otóż chcę nawiązać do najnowszej produkcji Agnieszki Holland. Film „Franz Kafka” to dramat biograficzny przedstawiający życie i zmagania egzystencjalne jednego z najważniejszych, najbardziej rozpoznawalnych i wpływowych twórców literatury XX wieku – Franza Kafki właśnie.

Bez wątpienia film nie jest skierowany do przeciętnego widza. Film jest wymagający, przez co dla widza niezaznajomionego, choć w niewielkim stopniu z twórczością Kafki i w ogóle z kierunkami literackimi początku XX wieku, może wydawać się chaotyczny, a przez to trudny w odbiorze.

Obraz bowiem nawiązuje i niejako jest odzwierciedleniem nie tylko życia pisarza, ale również jego twórczości. Film, podobnie jak proza Kafki w wielu momentach utkany jest nicią absurdu, groteski i wszechobecnego chaosu. Zmusza to niejako odbiorcę do poszukiwania symboli i znaczeń. Sekwencje zdarzeń przedstawione filmie mogą jawić się odbiorcy jako nieuporządkowane, czy nawet nielogiczne, jednakże bez wątpienia wprowadzony w ten sposób absurd i chaos pełni funkcję ekspresyjną i odzwierciedla refleksję egzystencjalną Kafki. W twórczości Kafki zauważalne są niedopowiedzenia, co przyczynia się do angażowania czytelnika w odkrywanie świata przedstawionego, podobne zabiegi można zauważyć także w filmie.

Kategoria absurdu odnosząca się do ludzkiej egzystencji jest niezwykle istotna zarówno w literaturze Kafki, jak i filmie Agnieszki Holland, to w niej jawi się odzwierciedlenie niezrozumienia, cierpienia, samotności i trudnej relacji z ojcem bohatera.

Film Agnieszki Holland nie tylko przywołuje postać Franza Kafki, lecz staje się jego metaforyczną kontynuacją. Przenosi estetykę jego prozy w język kina. To kino, które nie opowiada wprost, tylko stawia pytania i zmusza do szukania sensu tam, gdzie go brakuje.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ewolucja, dyfuzja kulturowa i akulturacja – drogi i koncepcje zmiany kulturowej

Zmienność jest jedną z podstawowych cech kultury. Nawet w ciągu życia jednego pokolenia można zauważyć szereg zmian zachodzących w społeczeństwie, a przede wszystkim współcześnie. Zmieniają się zwyczaje, nurty w sztuce, architekturze, literaturze, moda, zmienia się język.  Nierzadko dzieje się tak w wyniku wzajemnego wpływu na siebie zróżnicowanych kultur świata.  Dlatego też badania zmiany kulturowej interesują antropologów od dawna. Niewątpliwie jest to w ogóle kwestia interdyscyplinarna obejmująca znacznie więcej nauk humanistycznych. Akulturacja i dyfuzja kulturowa w antropologii kultury są terminami pokrewnymi, które odnoszą się do zmian kulturowych, jakie mogą zachodzić na styku różnych, odmiennych systemów kultowych. Jest to zatem zjawisko zauważalne od czasów najdawniejszych, gdyż ludzie zawsze się przemieszczali, spotykając na swojej drodze inne społeczności, nierzadko mając późniejszy wpływ na siebie. Dziś w ciągłym i postępującym procesie globalizacji, łatw...

Pogórze Kaczawskie - Nowy Kościół #mikrowypad

  Nowy Kościół to dolnośląska wieś na Pogórzu Kaczawskim w powiecie złotoryjskim niedaleko Świerzawy. Znajdują się tutaj ruiny późnoromańskiej budowli sakralnej z XIII wieku. Zwiedzając ruiny, do dziś można zauważyć detale zarówno romańskie, jak i gotyckie świadczące o średniowiecznym rodowodzie budowli. Wieża kościelna jest najlepiej zachowaną częścią budowli. Najprawdopodobniej pochodzi z XVII wieku, kiedy to została odbudowana po zawaleniu się wcześniejszej wieży. Kościół okala dość dobrze zachowany kamienny mur z bramą wejściową. Warto odnotować, że wyremontowana i zabezpieczon a wieża dostępna jest do zwiedzania.

Magiczny świat Radka Raka – Agla. Alef. #notatka o literaturze

  Magiczny świat Radka Raka – Agla. Alef. #notatka o literaturze Po Baśni o wężowym sercu , za którą Radek Rak odebrał Nagrodę Nike, i która była ostatnią przeczytaną przeze mnie książką w 2021 roku, przyszedł czas na kolejną powieść autora. Agla jest zdecydowanie inna niż wtóre słowo o Jakóbie Szeli , choć może na pierwszy rzut oka osadzona jest w podobnych galicyjskich realiach i podobnie w treści zawiera mnóstwo niezwykłości, to jednak trudno byłoby obie powieści porównywać – choć oczywiści można próbować. Główną bohaterką Agli jest Sofia Kluk, córka uczonego, przyrodnika i uniwersyteckiego profesora, który wyjeżdża, by prowadzić badania terenowe, lecz od dłuższego czasu nie daje nikomu znaków życia – po prostu znika. Czytając Aglę, wchodzimy do świata bez wątpienia magicznego, fantastycznego, może chwilami wręcz onirycznego, gdzie momentami ciężko jest odróżnić sen od rzeczywistości. Jest to powieść, w której baśniowość spotyka się z elementami czarnego romantyzmu –...